Annons:

SAS nya lågkostnadsbolag flyger till 11 attraktiva turiststäder

SAS nya lågpriskoncept för privatresenärer kommer att omfatta 11 destinationer från Arlanda.

– Satsningen ska i första hand ses som ett sätt att hindra andra lågkostnadskonkurrenter från att ta sig in på vår hemmamarknad, säger SAS koncernchef Jörgen Lindegaard.
Fyra flygplan, som målas i egna färger och får eget namn, avsätts inledningsvis för satsningen som blir en egen affärsenhet inom SAS.
– Det här är bara början. Vi räknar med att verksamheten kommer att växa och att vi kommer att sätta in upp till tio flygplan rätt snart, säger Eva-Karin Dahl som jobbat med projektet i en månad och blir vd för det nya lågprisbolaget inom SAS-koncernen.
Lägsta pris blir cirka 550 kronor enkel resa inklusive skatt och flygplats- och hanteringsavgifter. Högsta pris blir cirka 2200 kronor.
– Biljetterna börjar säljas direkt via våra vanliga försäljningskanaler som Scandinavia Direct, men inom några månader hoppas vi ha byggt upp en egen bokningssajt utanför GDS-erna. Vi kommer att jobba med en flexibel prisstruktur, där biljettpriset ökar eller minskar i takt med efterfrågan, säger Eva-Karin Dahl.
De besättningar och piloter som ska användas i bolaget kommer att utnyttjas mer än vad som normalt görs inom SAS, allt för att få ned produktionskostnaderna.
Som Travel News tidigare rapporterat ger sig SAS in på den europeiska lågprismarknaden från och med sommarsäsongen, 30 mars.Resmålsutbudet från Stockholm omfattar Alicante, Aten, Barcelona, Bologna, Budapest, Dublin, Istanbul, Malaga, Nice, Prag och Rom. Från Köpenhamn trafikeras även Palma de Mallorca, Pristina och Sarajevo.Samtidigt börjar Light flyga från Köpenhamn och planerna är att utsträcka lågkostnadssatsningen med starter även från Oslo.
Inledningsvis kommer det att handla om 3-4 frekvenser i veckan på varje linje och avgångarna från Arlanda blir före 07.00 på morgnarna samt mitt på dagen.
– Vi är övertygade om att Scandinavian Airlines goda kvalitetsrykte kommer att ge lågprissatsningen en stark ställning på den växande marknaden för privatresande, säger SAS koncernchef Jörgen Lindegaard.
Den nya lättprodukten kommer troligen att kunna utnyttjas för uttag av resor intjänade genom Eurobonuspoäng.
– Vi tittar även på möjligheten att resenärerna ska kunna tjäna in Eurobonus på Scandinavian Light-flygningar, säger Eva-Karin Dahl som just var ansvarig för SAS Eurobonusprogram i tre år innan hon flyttade till USA och lämnade företaget för två år sedan.

Kommentarer är stängda.

Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024
Flygtaxis Support söker nya medarbetare
Sista ansökningsdag:
4 juni 2024
Area Sales Manager till Stockholm
Sista ansökningsdag:
5 juni 2024